Monday, February 17, 2020

Kadar kematian penunggang dan pembonceng motosikal dan ekonomi negara: Kemudahan yang tragis


Motosikal sering dianggap sebagai kenderaan bagi orang yang tak mampu membeli kereta. Juga dianggap paling sesuai menyelesaikan masalah kesesakan trafik. Namun ada masalah terlindung yang perlu diberi perthatian. Walaupun ia di anggap sebagai penyelesaian yang paling ekonomi, namun sebenarnya impaknya adalah pula sebaliknya. Ia menyebabkan kerugian negara jauh lebih banyak dari pengangkutan lain.

Kita lihat kos sosial motosikal. MIROS menganggarkan kerugian negara bagi setiap nyawa yang hilang dijalan raya adalah RM1.2 juta. Pada 2016 sebanyak 7,512 kematian di jalanraya di Malaysia. Jika dilihat dari sudut impak ekonomi, Miros menganggarkan kos kematian dijalanraya adalah sekitar RM1.2 Juta setiap Nyawa. Ini bermakna negara kehilangan potensi ekonomi sebanyak RM 8.6 Bilion pada 2016, dari segi kos perubatan, gantirugi, dan kehilangan produktiviti. Kajian pada 2012 meunjukkan kadar kematian motosikal adalah 60%, iaitu tiga kali ganda dari kadar kematian kereta. INi bermakna kos ekonomi pada negara ialah RM 5.1 bilion setahun.

Namun apa yang lebih tragis adalah impak kepada keluarga simati. Ramai bapa, pelajar2, pekerja yang merupakan taruhan harapan keluarga merupakan mangsa. Selain dari kesedihan kehilangan orang yang disayanagi, keluarga yang tinggal jgua merana akibat kehilangan orang yang diharapkan menyara, menjadi pejuang rezeki. Kebanyakan mereka ini dari golongan berpendapatan rendah.

Motosikal bukanlah penyelesaian terbaik untuk meningkatkan ekonomi negara khusunya golongan berpendapatan rendah. Program kesedaran boleh meningkatkan kesedaran penunggang, namun  hakikatnya ialah ia kenderaan yang berisiko dalam kemalangan walaupun bukan kecuaian penunggang.

Oleh itu pelaburan dari segi meningkatkan kemudahan pengankutan awam perlulah difikirkan agar kebergantungan masyarakat kepada motosikal dapat dikurangkan.

Mungkin generasi sekarang tidak dapat menghilangkan kebergantunan kepada motosikal yang murah dan ringkas. Bagi ramai orang, kebaikan dan kemudahannya mengatasi segala risiko. Namun untuk generasi akan datang, hindarkanlah kebergantungan kepada motosikal. Untuk keperluan, seandainya terpaksa berkenderaan, lebih baiklah membeli kenderaan terpakai yang murah harganya. Ia 3 kali ganda lebih selamat.


https://www.thestar.com.my/news/nation/2017/02/02/road-accidents-cost-malaysia-rm9dot2bil-in-2016

https://www.thestar.com.my/lifestyle/health/2019/05/14/we-have-the-third-highest-death-rate-from-road-accidents

Muhammad Marizwan Abdul Manan ⁎, András Várhelyi, Motorcycle fatalities in Malaysia , IATSS Research 36, 2012.

Wargafikir Feb 2020

No comments:

Post a Comment